-->

tisdag 15 februari 2011

Reflektioner om vampyrer och annat

Vampyrer är hett nu och har varit det ett tag. Vampyrer är läckra, sexiga och farliga... ja om man bortser från mesarna i twilight. De är mest tragiska och missförstådda små varelser som inte har förstånd eller vilja att utnyttja sina förmågor.  Jaja, jag kastar sten i glashus och uttalar mig om saker jag inte vet, jag är rätt slapp själv och jag har bara sett första och halva andra filmen.

Vampire diaries. Där är vampyrerna iallafall lite häftiga, men det är fortfarande betoning på lite.

Tacka vet jag true blood, där är vampyrer som vampyrer ska vara, men nu menar jag såklart inte Bill. Bill är en... ja jag har inte nog ord för honom, men han är för gammal, för grå, för mesig och för fel för att spela den rollen. Det är nästan lite äckligt att han är förälskad i den där unga tjejen och hon i honom...  Han är 13 år äldre än henne på riktigt, vilket inte är så mycket om man jämför med andra filmer, men...jag gillar honom inte ändå, så det så.
Buffy the vampire slayer, där snackar vi vampyrer. De är onda och fula, förutom Angel som är en mes och Spike som är sådär supersexig på ett väldigt 80-taligt sätt. Ja, jag erkänner, jag är djupt förälskad i honom, men jag kan förstå om jag är ensam om det.

Vad som stör mig med dessa vampyrserier är att reglerna ändras. Det finns ingen rim och reson i vad de tål och inte tål, vad som dödar dem och vad som bara är myter. Priset tas av Twilight, där skimrar de där stackars tragiska varelserna bara lite vackert i solen... Mesigt!

En annan sak är hur träffsäkra alla människor är och starka! De kör utan problem en träpinne genom bröstet på vem som helst. Har vampyrer ett försvagat bröstben? Det måste komma sig av den något ensidiga kosten.  Detta borde vampyrerna i true blood kunna undvika om de bara tillsätter lite kalcium och vitaminer i konstblodet...
Äta ja, varför kan vampyrer i vampire diaries äta när de inte kan det i buffy?

Åter tilld et där med bröstbenet. Allas vår favoritseriemördare dexter har en grym träffsäkerhet då det gäller att hugga en kniv i hjärtat på sina offer. Denna förmåga är visst något som smittar av sig för hans kollega har samma säkerhet och detta helt utan träning.

Så, nu har jag ännu en gång producerat ett inlägg som inte handlar om något vettigt alls, egentligen... Fast det är rätt intressant ändå.

9 kommentarer:

  1. Jag förstår att du har fullt upp på dagarna, hihi.

    SvaraRadera
  2. Haha, ja, jag har att göra, som du ser :-D

    SvaraRadera
  3. Jag gillade twilight ett tag, sedan "upptäckte" jag Buffy The vampire slayer (samma år som serien började, föddes jag, så jag såg den inte då)och blev helt lost! Tro mig, du är inte ensam om att gilla spike, här hänger 5 posters på väggarna.

    SvaraRadera
  4. Haha, vad skoj! Jag trodde att jag var helt ensam här i världen :-)
    Jag har sett hela serien 2 gånger och utvalda avsnitt/säsonger fler :-)

    SvaraRadera
  5. Jag med! Svårt att välja ett favoritavsnitt, men jag gillar musikalavsnittet i sjätte säsongen "once more with feeling"
    Har du sett angel-serien också? Den är ju ganska bra den med.

    SvaraRadera
  6. Ja!!! omwf är det klart bästa avsnittet. Jag sätter på det ganska ofta bara för att det är så mysigt och fint :-)
    Angel har jag sett, nästan hela. Håller på att kolla av den serien, från början nu igen, men är egentligen inget angel-fan...

    SvaraRadera
  7. ok, jag tycker att spike borde få en egen serie, fast skådespelarna är ju gamla nu. De skulle ju kanske göra en ny Buffyfilm. Fast jag tror inte den kommer bli så bra eftersom det är andra skådespelare.
    Mina favoritlåtar från omwf:
    I've got a theory/bunnies/If we're together
    Rest in peace
    Walk through the fire
    Something to sing about
    where do we go from here

    SvaraRadera
  8. Ja en ny film med nya skådespelare kommer inte att bli samma sak. Man är ju så van vid de andra och de är ju perfekta.
    Rest in peace är en favorit, jag blir alldeles kär då jag ser Spike sjunga den :-)
    Walk through the fire är så sorglig
    I´ve got a theory, hon är ganska mäktig då hon sjunger den, fast jag gillar egentligen inte hennes karaktär.
    Something to sing about är vacker :-)
    och den sista är bra gjord, de sjunger liksom tillsammans fast helt förbi varandra

    SvaraRadera