-->

tisdag 12 oktober 2010

Att vara rädd

Jag såg nyss på... ja vad var det jag såg på. Lennart Ekdal var programledare, så det borde varit Kvällsöppet då.
Jaja, det är inte så viktigt.

De pratade om terrorhot och att Sverige nog stigit till 3 av 5 på hotskalan. Vet inte exakt vad det var för skala, men risken att utsättas för terrorism.
Det låter ju lite läskigt, mitten, liksom. Fast då måste man tänka på att 5 inte är = 100%. Alltså, de som har hamnat på nummer 5 kommer inte med 100% säkerhet att utsättas för det, så vi kan nog vara ganska lugna, eller?

Sedan debatterades det om kamphundar, och folks vilja att förbjuda att de finns.  Folk var rädda då de gick ute eller hade sina barn ute.

Igår såg jag ett program om en tjej som var rädd för att bli sjuk. Mycket rädd, så hon lämnade inte sitt barn på dagis, det fick hennes kille/man göra.

All denna rädsla, mår vi bättre av den?

Nejnejnej!!

Vi ska vara riskmedvetna, alltså veta att vi kanske inte ska gå i nordstan en natt, kanske inte sparka på en harley davidson mc, när det sitter en grupp killar i västar bredvid. Kanske inte bör slicka på människor som har magsjuka, eller åka bil utan säkerhetsbälte. Men vi ska inte vara rädda för att gå hem  från bussen en kväll, inte vara rädda för att stanna och titta på motorcykeln. Vi ska inte tvätta allt med sprit och inte heller inte våga åka bil.

Vi kan inte gå runt och vara rädda, det begränsar våra liv.

En fråga som jag funderat en stund på är om vi vill veta om det är ett stort terrorhot riktat mot vårt land, eller om vi vill veta om det är ett kallt krig, där någon sitter med handen på den röda knappen?
Hur mår vi om vi vet detta?
Vad kan vi göra annorlunda?
Sluta snacka skit om terrorister på internet, så kanske de riktar sitt hat mot någon annan?
Tror inte att det är sådär lätt, faktiskt.

Nej, jag mår nog bäst av att inte veta för mycket, då kan jag gå runt och bara oroa mig för att inte få bra betyg eller inte vara omtyckt, för det är ju saker som jag kan påverka själv :-)

4 kommentarer:

  1. får nog hålla med dig om att inte veta ush bara tanken på att flyglarmet börjar tjuta mitt i natten och en massa plan börjar att flyga över en och misiler som brinner av i närheten och man helt plöstligt måste ta skydd i ett skyddsrum! (var finns nu dessa någonstans, vart tar man vägen?!) vad trygg och säker jag känner mig helt plöstligt!/Sandra

    SvaraRadera
  2. Haha, sluta tänka på det, det är bättre :-)

    SvaraRadera
  3. Jag tycker det räcker med att oroa sej för betygen och om man är omtyckt :) fast det är du! Nu vet jag att du har mycket i skolan och Vincent käkar fortfarande pencillin men när vi är klara med det tänker vi komma och våldgästa er! Kram!

    SvaraRadera
  4. tycker jag absolut att ni ska och tack!
    Jag har nästan alltid utrymme för lite trevligt umgänge, det är bara att prioritera det :-)
    kram

    SvaraRadera